Dla początkujących

W tym dziale zebraliśmy buty, które w największym stopniu uwzględniają potrzeby początkujących biegaczy tak, by bieganie od samego początku było przyjemnością i minimalizowało ryzyko kontuzji.  Są to modele, których konstrukcja uwzględnia niedostatki techniki czy wytrenowania przejmując na siebie część pracy słabych jeszcze mięśni. Prosimy potraktować tę listę jako wskazówkę. Ostateczny wybór będzie oczywiście kwestią indywidualnych decyzji.


Oto kilka porad przydatnych przy wyborze butów dla początkujących biegaczy.

1. Wstęp
2. Amortyzacja
3. Stabilizacja
4. Podsumowanie

Wstęp

Rozpoczynając przygodę z bieganiem z pewnością zadajesz sobie pytanie jakich butów będziesz potrzebować:  czy potrzeba dużo amortyzacji, jaki masz typ stopy, czy potrzebne dodatkowe wsparcie.  Fora internetowe pełne są porad, a forumowicze prześcigają się w polecaniu konkretnych modeli. Pamiętaj, że są to wszystko subiektywne odczucia, bardzo często tak jak Ty, początkujących biegaczy, czyli ludzi którzy użytkują dopiero pierwsze buty, poznają swój organizm i jego potrzeby. Fakt, że komuś dobrze jest w butach firmy X nie oznacza, że te buty są dobre dla wszystkich.

Wiemy od naszych klientów i potwierdza to nasze doświadczenie, ż początkujący biegacze często zderzają sie z nadmiarem informacji. Długie listy systemów stosowanych w różnych modelach butów, zagadnienia związane z biomechaniką, typ stopy, pronacja, supinacja, przodostopie, płaskostopie poprzeczne, wzdłużne, przetaczanie - to wszystko może spowodować zawrót głowy. A chodzi przecież o rekreacyjne bieganie...

Ten krótki przewodnik pomoże Wam zmierzyć się z zagadnieniem wyboru butów zanim jeszcze wybierzecie się do sklepu.

Nie obędzie się bez teorii ale będzie jej tylko trochę. Tyle ile potrzeba na początku, żeby nie zrazić nadmiarem wiedzy.

Amortyzacja

Jeżeli nie uprawialiście dotąd żadnych sportów ruchowych, wasze ciało nie jest przyzwyczajone do wysiłku jakim jest bieg. Warto wiedzieć, że bieg angażuje w różnym stopniu niemal wszystkie grupy mięśni. Dla potrzeb tego poradnika skupimy się tylko na nogach - dopóki nie "obrosną" w mięśnie, a ścięgna odpowiednio się nie wzmocnią (służy temu nie tylko trening BIEGOWY, ale także odpowiednie ćwiczenia), trzeba nogom pomóc odciążając nieco w pierwszych miesiącach biegania.

Dlatego warto wziąć pod uwagę buty z amortyzacją - nie za dużą, żeby nie rozleniwić nóg, ale z taką, która pomoże bez kontuzji przejść przez początkowy okres biegania. Ilość amortyzacji zależy od kilku czynników:

- nawierzchnia po jakiej będziecie biegać - jeżeli jest to las, łąka czy bezdroża - wówczas tej amortyzacji może być mniej. Asfalt czy beton wymaga trochę więcej amortyzacji.

- waga, z jaką rozpoczynacie biegową przygodę

- własne preferencje - wskazówka: jeżeli buty, które założycie w sklepie będą wydawały się przyjemnie miękkie, to prawdopodobnie będą jednak odrobinę za miękkie.

Jak rozpoznać czy dany but ma odpowiednią amortyzację?

Niektórzy producenci podają maksymalną masę ciała, dla której przeznaczony jest dany model. Jest to trochę droga na skróty, ale przy założeniu ogólnego niewtyrenowania można się kierować tym parametrem wybierając pierwsze buty.

Najlepiej jednak skonsultować się ze sprzedawcą w sklepie, a następnie zweryfikować jego słowa podczas krótkiego biegu. Jeżeli świat będzie podskakiwał, a w głowie będzie słychać dudnienie, to poproście o coś z grubszą podeszwą :-) 

Warto wspomnieć o technice biegu. Bieg na śródstopiu, czyli lądowanie na środkowej części stopy, to temat rzeka. Niektórym dane jest mieć "wbudowany" ten program, jednak większość początkujących biegaczy będzie lądować na pięcie. Nawet jeśli uda się przebiec kilkaset metrów lądując na śródstopiu, to mięśnie są zbyt słabe by przez dłuższy czas utrzymać ciało w odpowiedniej pozycji. Dodajmy, że podczas wolnego truchtania praktycznie na granicy szybkiego marszu, pierwszym punktem styku z podłożem jest właśnie pięta. Stąd odrobina amortyzacji pod piętą jest jak najbardziej wskazana. Dzięki temu odciążymy trochę piszczele i kolana.

Stabilizacja

To taki plastikowy mostek w podeszwie. W butach biegowych ma za zadanie odciążyć stopę i zapobiegać ew. przeciążeniom stawu skokowego (kostki). Nie jest to kluczowe rozwiązanie z punktu widzenia początkującego biegacza. Naszym zdaniem niepotrzebnie zwiększa masę butów i usztywnia podeszwę rozleniwiając stopę. A to z kolei spowalnia rozwój mięśni. Wielu producentów odchodzi od tego rozwiązania lub ogranicza je do minimum.

Podsumowanie

Wybierając pierwsze buty do biegania należy wziąć pod uwagę stopień (nie)wytrenowania oraz rolę jaką mają pełnić buty. A zatem: pomagać w stopniowej adaptacji mięśni oraz chronić przed kontuzjami wynikającymi z braku techniki i wytrenowania. Nieskomplikowana konstrukcja umożliwi szybki rozwój mięśni, które nie będą rozleniwiane przez przeróżne systemy, podczas gdy amortyzacja pomoże odciążać stawy dopóki mięśnie nie przejmą tego zadania.

A co z butami startowymi?

To prawdopodobnie najładniejsze buty w całej rodzinie butów biegowych: dynamiczne wzrornictwo, profesjonalny wygląd i do tego lekkie jak piórko. Na tym etapie "biegowej kariery" będą jednak bezużyteczne ponieważ nie będziemy w stanie wykorzystać ich zalet. W skrajnych przypadkach bieganie w takich butach może doprowadzić do nieprzyjemnych kontuzji.

 



planetrunning.pl © 2017